12
mei

Kantorencongres 2022

Van der Valk Zuidas, Tommaso Albinonistraat 200, 1083 HM Amsterdam

12:00 - 17:00

Wat kunt u verwachten?

Volgens de analisten van de Rabobank maakt de kantorenmarkt zich op voor een nieuwe fase. De zorgen over de onderkant van de markt nemen toe, maar beleggers krijgen toch weer oog voor kantoren, ook als die niet op de allerbeste plek liggen, mits daar waarde aan kan worden toegevoegd. 

Bedrijven gaan talent mislopen als ze hun werkplekken niet verbeteren en aanpassen aan het hybride werken, waarschuwt JLL. 

Niet alleen moeten kantooreigenaren en ontwikkelaars rekening houden met deze trends, maar ook met strenge wetgeving. Zoals de verplichting per 1 januari 2023 om minimaal energielabel-C voor commercieel vastgoed. Een groot deel van het kantorenareaal is echter nog niet zover.

Van alle kantoorruimte die bedrijven in Nederland huren, staat 6% ongemerkt leeg. Het gaat om 3,3 miljoen vierkante meter aan onbenutte oppervlakte. Deze verborgen leegstand komt niet terug in de officiële leegstandscijfers, terwijl deze ruimte gebruikt zou kunnen worden voor andere functies zoals wonen. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers.

Als bedrijven massaal afscheid nemen van deze overtollige vierkante meters en vastgoedeigenaren deze ruimte in de verhuur zetten, neemt de leegstand toe tot 7,6 miljoen vierkante meter. Dat is ruim 13% van de hele voorraad kantoren in het land. Maar gaat het zo ver komen?

De koplopers zien dat technologie het onderscheidend vermogen is en spelen daar inmiddels flink op in.  

Programma

12:00 Luxe netwerklunch

13:00 Opening plenair programma door dagvoorzitter Sven Bertens, Head of Research & Strategy JLL.

 

 


13.10 Inleiding en cijfers over de kantorenmarkt. Huidige stand van zaken door Alex Colpaert, Head of EMEA Offices Research at JLL.

  • Europese markt
  • Doorkijk naar 2022

 

 

13:30 Robbart Valk MRICS, Adjunct Directeur AM

  • Visie op de kantorenmarkt als ontwikkelaar
  • Welke eisen stellen eindgebruikers aan huisvesting
  • Wat is het ideale pand voor een eindgebruiker?
  • Interview met dagvoorzitter 

 


14:00 Duo-interview met Bernd Stahli, CEO NSI en Jan-Willem de Bruijn, CEO D&B The Facility Group.

  • De toekomst van kantoren: grote stad vs kleine stad
  • De toekomst van service en faciliteiten in kantoren en verzamelpanden
  • Heeft corona blijvende impact op de samenwerking tussen eigenaren en dienstverleners?
  • Gezamenlijk doel is hogere huurprijs en een goed gevuld pand, hoe realiseer je dat?

14:40 Pauze

15:10 William Buttery, Head of Growth Markets, EMEA WiredScore. Presentatie is in het Engels.

  • Certificering op gebied van smart building in kantoren.
  • Waarom is smart building certificering belangrijker geworden?
  • Hoe kijken eindgebruikers naar een smart building certificering?

 

15:40 Paneldiscussie gemeenten o.l.v. de dagvoorzitter met: Carolien Schippers, directeur Grond en Ontwikkeling Gemeente Amsterdam; Jan van de Ree, gebiedsontwikkelaar Gemeente Rotterdam, Stijn Steenbakkers wethouder economie, Brainport, innovatie, onderwijs en sport Gemeente Eindhoven en Klaas Beerda, Programma Manager Economische Zaken Gemeente Utrecht.

  • Kantorenvisie van de gemeenten
  • In welke gebieden is er ruimte voor kantoorontwikkelingen
  • Is er al sprake van een tekort aan kantoorruimte?
  • Waar is er ruimte voor nieuwbouwontwikkelingen en is er nog ruimte voor transformatie van kantoren
  • Ligt de focus niet te veel op woningen binnen gemeenten? 

 

16:10 Jasper van Benthem, subsidieadviseur bij Subvention 

  • Subsidiemogelijkheden verduurzaming kantoren in relatie tot Label C verplichting
  • Subsidie voor kantoren met BREEAM / GPR
  • Groenfinanciering voor kantoren

 

16:30 Paneldiscussie met marktpartijen o.l.v. de dagvoorzitter met: Tia van Beek, director transactions Principal Real Estate Europe; Enrico van Erkelens, CEO Equity Estate en Peter Sagius, Executive Commercial Director EDGE.
 

  • Waar moet je zijn om rendement te maken?
  • In welke kantoorconcepten ligt de toekomst?
  • Is corona een gamechanger voor kantoorbeleggers? En hoe gaan ze daar mee om?

17:00 Afsluiting en samenvatting door de dagvoorzitter.

17:00 Einde programma en aanvang netwerkborrel.

Inschrijven
De kosten voor deze dag bedragen 495 euro excl. BTW p.p. voor niet-abonnees. Heeft uw bedrijf een abonnement op Vastgoedjournaal dan krijgt u 100 euro korting.

U kunt ook supporter worden van dit congres voor 1.250 euro excl. BTW, dit is incl. entree voor één persoon. Als supporter wordt uw bedrijfslogo vermeld bij het programma op de site en op de openingssheet tijdens het congres. Verzending banner, minimaal éénmaal, in de eventnieuwsbrief.

Lees hier onze algemene voorwaarden.

Aanmelden?
Klik hieronder op aanmelden en vul het formulier in of stuur een mail met daarin uw gegevens aan events@vastgoedjournaal.nl o.v.v. 'Kantorencongres 2022'. Vergeet niet uw contactgegevens te vermelden. 

 

Supporters van dit congres