10
okt

Congres ‘Kansen bij wijkwinkelcentra’

Van der Valk Hotel, Prins Bernardstraat 75, Vianen

12:00 - 17:00

In veel verouderde wijkwinkelcentra liggen kansen door ze op te knappen, er woningen bovenop te bouwen en beter te laten aansluiten aan de wijk. Goed getransformeerde wijkwinkelcentra doen het zelfs beter dan voor corona. En zijn succesvoller dan veel binnensteden.

Veel van de ruim 600 wijkwinkelcentra zijn gebouwd in de naoorlogse uitbreidingswijken van de jaren ’60 en ‘70. Ze waren destijds afgestemd op de veelal jonge gezinnen in het verzorgingsgebied. In die wijken treedt nu vergrijzing op. Goed getransformeerde wijkwinkelcentra spelen daarop in met nieuwe functies. Non-food is veranderd in meer gemakswinkels voor dagelijkse boodschappen, afhaalpunten, horeca, dienstverlening door zorgverleners, andere werkplekken, een buurthuis. Ze zijn geïntegreerd in het gebied als hart van de wijk. Een standaardoplossing is er niet; transformatie is overal maatwerk.

Trekkers in goed getransformeerde wijkwinkelcentra zijn supermarkten voor de dagelijkse boodschappen. Ook die innoveren met nieuwe concepten en strategieën. Met gevolgen voor de locaties en dus voor de transformatieopgaven. Daarom is het belangrijk om te weten hoe AH, Jumbo, Plus, Lidl de supermarkt van de toekomst zien.

Hoor deze middag over succesvolle en minder succesvolle transformaties. En wat er van geslaagde buitenlandse aanpak te leren is.

Doelgroep: vastgoedbeleggers, ontwikkelaars, bouwers, retailers, financiers, adviseurs, installateurs, vastgoedbeheerders.

12.00 -  Inloop-lunch

13.00 -  Intro door middagvoorzitter Herman Kok, Directeur KERN (voorheen Nederlandse Raad van Winkelcentra NRW).

 

 

 

 

13.10 -  Pim van den Berg, Straat-o-loog, Visueel DNA-onderzoeker en retail-specialist, Pim van den Berg Perspectives.

• Visuele confrontatie van kansen voor verbetering, aansluiting op demografische veranderingen, integratie van andere functies, de meerwaarde van goede wijkwinkelcentra voor de omringende woonwijken, toevoeging van woningen boven een wijkwinkelcentrum. En waar dat geslaagd is, minder geslaagd of zelfs helemaal niet.
 

13.40 Analyse van Madeline Buijs, Chief Economist en Head of Research Colliers.

• Lopen opgeknapte wijkwinkelcentra beter? Is het effect meetbaar als er woningen zijn toegevoegd
• Hoe is de branchering veranderd? Hoe evolueren ze met mixed use tot wijkcentrum?
• Trends in yields van retailvastgoed in wijkwinkelcentra. Wie zijn de aan- en verkopende partijen?

 

14.00 - Niek Even, Manager Real Estate Analyses & Strategy Jumbo Supermarkten. 

• Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit? 
• Welke gevolgen heeft dit voor de locaties? 
• Welke woon-, retail- en functieomgeving ziet Jumbo als ideaal voor een supermarkt? 
• Hoe ziet Jumbo een wijkwinkelcentrum als hart van de wijk? Wat moet daarvoor gebeuren? 

 

14.30 - Vijf-minuten pitches, gevolgd door discussie onder leiding van de dagvoorzitter door


Henk Vonk, Directeur HevoFAME, René Vierkant, Medeoprichter en Partner Vierders, Voorzitter Jury Kern Jaarprijs, Wouter Kromkamp, Partner Supervastgoed.

• Wat zijn de gevolgen van demografische veranderingen voor wijkwinkelcentra?
• Hoe functies te mengen? Hoe kunnen marktpartijen samenwerken met overheden, corporaties, zorgaanbieders?
• Welke criteria hanteren supermarkten om zich in een wijkwinkelcentrum te vestigen?
• Voorbeelden van wel en niet geslaagde transformaties, en waarom.

15.15 - Pauze

15.45 - Vijf-minuten pitches, gevolgd door discussie onder leiding van de dagvoorzitter door

Anjelica Cicilia, Acquisition & Development Director Syntrus Achmea Real Estate & Finance, Huib Boissevain, Eigenaar Annexum (vastgoedbeleggingsfondsen voor particulieren waaronder supermarkt- en winkelfondsen), Frederik Vermeesch, Architect-Partner/Creatief Directeur Rijnboutt, Marcel Kokkeel, Medeoprichter en mede-eigenaar van Glow Real Estate/Medeoprichter en medeaandeelhouder van SB Real Estate.

• Hoe te investeren in functiemenging, woningtoevoeging en gebiedsintegratie?
• Hoe gaan beleggers om met mixed use?
• Voorbeelden van wel en niet geslaagde transformaties, en waarom.

16.40Jeroen van der Weerd, Supermarktgeograaf, Directeur Bureau Van der Weerd, Oprichter Supermarkt & Ruimte, platform van 900 professionals uit alle geledingen van de supermarktsector

• Kijkje over de grens. Internationaal zijn oplossingen bedacht die we hier nog niet kennen. Wat kunnen we ervan leren?

17.10 - Samenvatting en conclusies door Herman Kok.

17.15 - Netwerkborrel.

 

Inschrijven
De kosten voor deze dag bedragen 495 euro excl. BTW p.p. voor niet-abonnees. Heeft uw bedrijf een abonnement op Vastgoedjournaal dan krijgt u 100 euro korting.

U kunt ook supporter worden van dit congres voor 1.250 euro excl. BTW, dit is incl. entree voor één persoon. Als supporter wordt uw bedrijfslogo vermeld bij het programma op de site en op de openingssheet tijdens het congres. Verzending banner, minimaal éénmaal, in de eventnieuwsbrief.

Lees hier onze algemene voorwaarden.
 

Aanmelden?
Klik hieronder op aanmelden en vul het formulier in of stuur een mail met daarin uw gegevens aan events@vastgoedjournaal.nl o.v.v. 'Wijkwinkelcentra'. Vergeet niet uw contactgegevens te vermelden. 

 

Congrespartner