26
nov

Hoe creëer je weer waarde in winkelstraten en plinten?

ADAM’S ID, Naritaweg 51, 1043 BP Amsterdam

12:00 - 17:00

Wat kunt u verwachten?

Retailers, horecaondernemers en winkelvastgoedbeleggers krijgen harde klappen door de coronacrisis. Het aanzicht van veel winkelgebieden verandert totaal. Deze dreun komt bovenop het structurele probleem hoe verouderde, uitgestrekte en monofunctionele winkelgebieden compacter en diverser te maken. Gezamenlijke oplossingen zijn dringend nodig.

Hoe kunnen retailers en horecaondernemers na de lockdown, angst voor een nieuwe coronagolf en de vele faillissementen weer beleving in een straat of gebied creëren? Wat is daarvoor nodig? Hoe doe je dat in een sterk veranderend retail- en Food & Beverage (F&B)-landschap? Kan in de anderhalve meter samenleving F&B de verblijfsduur van grote aantallen mensen in een winkelgebied nog voldoende verlengen? Retailers en F&B zullen opnieuw hun meerwaarde moeten bewijzen.

Zonder een actieve rol van vastgoedeigenaren en gemeenten kunnen ze echter niet. In de praktijk gebeurt dat lang niet altijd. Terwijl die twee partijen juist het meeste belang hebben bij langetermijnwaardeontwikkeling van een winkelgebied.

Hoor deze middag hoe ook ontwikkelaars, vastgoedeigenaren en gemeenten er voor kunnen zorgen dat er weer veel te beleven valt in winkelstraten en plinten onder gebouwen. Hoe de waardering van die winkelgebieden te verbeteren is, en dus hun economische waarde. Hoor hoe tanende winkelgebieden een tweede leven kunnen krijgen. Hoor van succesvolle retailers en horecaondernemers hoe ze omgaan met locatiekeuze en nieuwe concepten in een sterk bewegende markt. Neem kennis van geslaagde voorbeelden op straat- en gebiedsniveau. Deze middag is een platform waarop vastgoedgebruikers, -eigenaren en overheden elkaar ontmoeten.

Doelgroep: gemeenten, vastgoedbeleggers, (her)ontwikkelaars/bouwers, financiers, retailers, horecaondernemingen, woningcorporaties, vastgoedmanagementbedrijven, adviseurs.

 

Hoofdprogramma en sprekers

12.00 Inlooplunch plus netwerken

13.00 Inleiding door middagvoorzitter Wiert Jan Siefkes, Associate Director F&B Colliers International Netherlands

  • Hoe veranderen de retail- en F&B-werelden? Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis?
  • Vóór de lockdown rukte F&B op in de winkelstraten. Waar zijn nog kansen?

 

 

13.15 Etienne van Unen, Partner, Director F&B, Co-Head EMEA Retail Colliers International Netherlands

  • De zoektocht naar het DNA van een plek. Wie beweegt in een gebied, wat doet zo iemand daar en waarom?
  • Hoe meerwaarde op straatniveau te creëren? Wat zou de rol van vastgoedeigenaren en gemeenten moeten zijn?
  • Waarom winkelbeleggers niet tevreden moeten zijn met elke huurder.
  • Wat zijn succesvolle en minder succesvolle voorbeelden? Wat valt daarvan te leren?

 

13.45 Rick Zijderveld, Senior accountmanager/retail consultant Gemeente Den Haag, tevens Bestuurslid NRW

  • Hoe komt het dat de Grote Marktstraat in Den Haag de enige winkelstraat in Nederland is met een internationale allure?
  • Waarom heeft Den Haag een speciale afdeling die retailers verwelkomt?
  • Wat doet Den Haag anders dan veel andere gemeenten? Wat valt daarvan te leren?

14.15 Discussie onder leiding van Etienne van Unen met drie retailers:

Harm van Oorschot, Directeur Vastgoed en Bouw Lidl Nederland
Edward de Boer, Eigenaar E.D.B. Group (onder meer Mango, Esprit)
Daphne Schuit, Director Commercial Retail - Real Estate & Store Development Scotch & Soda

  • Hoe passen zij zich aan de veranderende retail-wereld aan?
  • Op welk type locaties vestigen zij zich bij voorkeur? Waarom?
  • Wat verwachten zij van een winkelstraat, -gebied of plint?
  • Welke rol speelt beleving? Welke partij moet daarvoor zorgen (retailer, horecaondernemer, vastgoedeigenaar, gemeente)?
  • Waar zien zij het goed gaan, waar niet?

15.00 Pauze

15.30 Discussie onder leiding van Wiert Jan Siefkes met drie horecaondernemers:

Rick Zeelen, CEO Vermaat Groep
Niels Reijers, Eigenaar UMH Group
Wobbe van Zoelen, Eigenaar Anne&Max

  • Hoe passen zij zich aan de veranderende F&B-wereld aan?
  • Op welk type locaties vestigen zij zich bij voorkeur? Waarom?
  • Wat verwachten zij van een (winkel)straat, -gebied of plint?
  • Welke rol speelt beleving? Welke partij moet daarvoor zorgen (retailer, horecaondernemer, vastgoedeigenaar, gemeente)?

16.15 10-minten pitch: Toekomst van de Mixed Zone: battle of the must haves

Mieke Verschoor-Boisen, Ontwikkelingsmanager Mixed Zones AM 

  • Van plint naar Mixed Zone: Mixed Zone ≠ plint; Mixed Zone > plint
  • Welke ontwikkelingen komen op ons af?
  • Wat betekent dat voor de vraag naar ruimte in de Mixed Zone?
  • Welke uitdagingen brengt dat ons?

16.25 Discussie onder leiding van Wiert Jan Siefkes en Etienne van Unen met twee vastgoedbeleggers/ontwikkelaars:

Boris van der Gijp, Director Commercial Real Estate Syntrus Achmea Real Estate & Finance
Paul Bremmer, Head Commercial Real Estate Kroonenberg Groep

  • Hoe gaan zij om met de veranderende retail- en F&B-werelden?
  • Welke lessen uit winkelcentrummanagement zijn er voor binnenstedelijke winkelstraten?
  • Hoe kijken zij tegen omzet afhankelijke huren aan?
  • Hoe winkelstraten, -gebieden of winkelcentra te verbeteren?

16.55 Samenvatting en conclusies door de middagvoorzitter.

17.00 Netwerkborrel

 

Inschrijven
De kosten voor deze dag bedragen 395 euro excl. BTW p.p. voor niet-abonnees. Heeft uw bedrijf een abonnement op Vastgoedjournaal dan krijgt u 100 euro korting.

U kunt ook supporter worden van dit congres voor 895 euro excl. BTW, dit is incl. entree voor één persoon. Als supporter wordt uw bedrijfslogo vermeld bij het programma op de site en op de openingssheet tijdens het congres. Verzending banner, minimaal éénmaal, in de eventnieuwsbrief.

Lees hier onze algemene voorwaarden.

Aanmelden?
Klik hieronder op aanmelden en vul het formulier in of stuur een mail met daarin uw gegevens aan events@vastgoedjournaal.nl o.v.v. 'Hoe creëer je waarde in winkelstraten en plinten'. Vergeet niet uw contactgegevens te vermelden.

 

Supporters van dit congres: