Wat staat de flexibele kantorenmarkt in 2025 te wachten?

Wat staat de flexibele kantorenmarkt in 2025 te wachten?

De afgelopen jaren hebben we gezien dat de flexibele kantorenmarkt veerkrachtig is gebleven, met stabiele bezettingsgraden en een diversifiëring aan huurders. Dit laatste met name omdat grote bedrijven een flexibiliteit in hun kantorenportefeuillestrategie hebben opgenomen.

Ondanks de recente uitdagingen waarmee WeWork te maken heeft gehad, heeft de flexibele kantoorsector dit jaar opnieuw zijn kracht bewezen met verhoogde opnamecijfers, robuuste vraag en een verandering in de manier waarop er naar de flexibele kantorensector wordt gekeken. Veel mensen beschouwen het nu als officieel onderdeel van de strategie in plaats van slechts een aanvulling. Maar wat staat de sector in 2025 te wachten en hoe kan deze verder groeien?

Opkomst van beheerde kantoren
Als reactie op de vraag van huurders naar flexibiliteit, de stijging van de bouwkosten en de noodzaak om te concurreren met aanbieders van flexibele kantoorruimte, hebben we de afgelopen vijf jaar een toename gezien van volledig ingerichte conventionele verhuurruimte in de Amsterdamse vastgoedmarkt. Voor ruimtes van minder dan 500 vierkante meter, is dit de gebruikelijk geworden.

Naast de trend van volledig ingerichte conventionele kantoren zagen we de opkomst van volledig beheerde kantoorruimte, zoals de royal suites bovenin bij HOFF. Dit biedt een tussenweg tussen conventioneel en flex zonder rompslomp en CapEx investeringen.

Nieuwe service verwachtingen eindgebruikers
Huurders zien hun kantoorruimte steeds meer als een weerspiegeling van hun merk en cultuur. Sinds de pandemie zien we dat bedrijven kiezen voor kwaliteit om toptalent aan te trekken en te behouden, wat leidt tot een grotere vraag naar hoogwaardige kantoorruimte. Dit strekt zich niet alleen uit tot de voorzieningen, maar ook tot de dagelijkse service die aan huurders wordt geboden.

Met een toenemend aantal aanbieders van flexibele kantoorruimte en verhuurders die volledig beheerde kantoorruimte aanbieden, zullen degenen die een 5-sterren hospitality-stijl service bieden het beste in staat zijn om huurders te behouden. Aanbieders die geen nadruk leggen op service, zullen daarentegen te maken krijgen met een hoger verloop en lagere bezettingsgraden. Zelfs voor aanbieders in het lagere/budget segment van de markt is goede service cruciaal om klanten te behouden.

De volgende generatie operators
De volwassenheid van de flexibele kantorenmarkt, die nu deel uitmaakt van de reguliere kantorenmarkt, leidt tot meer concurrentie tussen operators die strijden om huurders. Hoewel IWG, WeWork en Tribes goede naamsbekendheid hebben in het Nederland, krijgen ze steeds meer concurrentie van de volgende golf van operators.

Zo heeft RIVVIA zijn eerste ruimte in Amsterdam geopend. Daarnaast hebben ook Co-Office, Frame Office en Beyond zich gevestigd op de Amsterdamse grachten. Deze toenemende keuze is positief voor zowel gebouweigenaren als gebruikers en zal zich in 2025 voortzetten.

In combinatie met een toename van het aandeel van verhuurdersportefeuilles dat nu wordt toegewezen aan flex, met een bijzondere focus op beheerde ruimte, verwachten we dat dit zal resulteren in een voortdurende vervaging van de grenzen tussen flex, enterprise suites, managed offices, coventioneel en alles daartussenin. Dit komt de keuzevrijheid van gebruikers alleen maar ten goede.

Afstemming op bedrijfswaarden
In 2025 en daarna zal de afstemming van ruimtes en verhuurders/operators op de bedrijfswaarden en ‘purpose’ van huurders steeds belangrijker worden. Duurzaamheidsinitiatieven, toegankelijkheid en voorzieningen zoals gebedsruimtes en kolfkamers waren voorheen vooral gericht op grotere gebruikers in grote kantoorgebouwen. Nu worden deze aspecten echter essentieel voor huurders van alle groottes in serviced en managed ruimtes. Er is ook een groeiende focus op het integreren van sociale en maatschappelijke waarde in de flexmarkt, met investeringen die de lokale community ondersteunt. Huurders vragen steeds vaker om inclusieve, toegankelijke en duurzame ruimtes. Aanbieders moeten proactief inspelen op deze veranderende markt om competitief te blijven.


Deel dit bericht


Andere berichten op Vastgoednieuws.nl