Rotterdam is misschien wel de snelst veranderende stad van Nederland. Een diverse stad met veel hoogbouw en vernieuwende architectuur. Het nieuwste hoogtepunt de Zalmhaventoren is vorig jaar opgeleverd en torent met 215 meter boven de stad uit. De vele hoogbouw in de stad kent ook zijn nadelen. Nu de bouwkosten hard zijn gestegen, vallen relatief veel nieuwbouwprojecten stil. En dan met name de hoge torens die binnenstedelijk worden gebouwd. Onlangs werd bekend dat bijvoorbeeld woontoren SAX op de Wilhelminapier en Rotta Nova naast de Markthal niet doorgaan of vertraging oplopen.
 
Start-ups, scale-ups en techbedrijven belangrijkste gebruikers kantorenmarkt
In de strijd om talent is het moderne kantoor een onderscheidende factor geworden. Op de Rotterdamse kantorenmarkt behoren start-ups, scale-ups en techbedrijven momenteel tot de belangrijkste gebruikers. Voor dit type kantoorgebruikers liggen de duurzaamheidsambities hoger dan de wettelijke vereisten, bovendien vraagt de implementatie van het hybride werken om kantoren die ontmoetingen, creativiteit en kennisuitwisseling stimuleren. Met diverse bedrijven en organisaties die in Rotterdam op zoek zijn naar huisvesting om hun doelen te realiseren wordt voor de komende jaren dan ook gerekend op een sterke dynamiek en een hoge opname.
 
Belangrijk knooppunt in wereldwijde goederenstroom
Rotterdam is als grootste haven van Nederland en Europa een belangrijk knooppunt in de wereldwijde goederenstroom en de belangrijkste toegangspoort tot de Europese markt. Naast dat de haven een belangrijke pijler vormt voor de energie- en industriesectoren in Nederland en West-Europa, is de logistieke functie van Rotterdam ook groot. Vanuit de haven worden veel goederen verspreid over Nederland en andere delen van (West-)Europa, waarbij de multimodale faciliteiten in zijn volledigheid worden benut. Niet voor niets hebben veel logistieke partijen uit de Nederlandse top 100, zoals DSV, CEVA Logistics en DB Schenker, een vestiging in Rotterdam.
 
Toenemende krapte op woningmarkt
Uiterlijk in 2030 telt Rotterdam naar verwachting 700.000 inwoners, tegen 664.000 eind 2022. Door de aanhoudende vraag en het beperkte aanbod is de krapte op de huurmarkt toegenomen. Dit zal naar verwachting een vervolg krijgen in de tweede helft van 2023. Door onzekerheden op het gebied van wet- en regelgeving, opgelopen rente- en bouwkosten en de voorgenomen heffing op vastgoedaandelentransacties staan diverse projecten on hold of zijn definitief afgeblazen. Voor projecten in een vergevorderd stadium of zelfs in aanbouw is stopzetten geen optie. Komende jaren worden nog diverse projecten opgeleverd met een mix aan circa 1.700 huur- en koopwoningen.
 
Breed aanbod van winkels verspreid over de stad
Rotterdam kent ruim 170 culturen met uiteenlopende voorkeuren voor winkels. Dit resulteert in een breed aanbod van winkels verspreid over de stad, waaronder een bruisende binnenstad en sterke stadsdeelcentra zoals Rotterdam Zuidplein. Diverse internationale ketens onderschrijven het potentieel van de stad. Zo opent Zara eind 2023 een flagshipstore in het oude C&A-pand aan de Coolsingel, wat een van de grootste Zara-winkels van Europa zal worden. Het Hart van Zuid, POST Rotterdam en The Lobby: voorbeelden van herontwikkelingen die aantonen dat Rotterdam nooit af is. Dit houdt de winkelmarkt in Rotterdam gebalanceerd, duurzaam en aantrekkelijk.
 
Rotterdam ongekend populair onder breder publiek
De hotelsector in Rotterdam heeft na de Covid-19 pandemie een robuust herstel doorgemaakt. In 2022 overtrof het aantal overnachtingen zelfs de aantallen van 2019. De stad heeft zich als toeristische bestemming op de kaart gezet mede dankzij verschillende projecten, zoals de Markthal en het nieuwe Depot van Booijmans van Beuningen. Met nieuwe iconen zal Rotterdam zich blijven onderscheiden, wat ook terug te zien is in de inmiddels ‘volwassen’ hotelmarkt. Dit is tevens terug te zien aan de top-line hotelprestaties. Zo nam de omzet per beschikbare kamer (RevPAR) tussen 2013 en 2022 jaarlijks met gemiddeld 3,6% toe, tegen het landelijk gemiddelde van 2,8% per jaar.