Hoe houd je als hotelier rekening met ESG?

Hoe houd je als hotelier rekening met ESG?

HOE HOUD JE ALS HOTELIER REKENING MET ESG?

Deze blog is geschreven door Marc van Niekerken, Head of Building & Project Consultancy en Ruben Schuuring, Associate Director Hotel Investment bij Savills in Nederland

Als u denkt aan een hotelovernachting denkt u waarschijnlijk direct aan bedlinnen van Egyptisch katoen, zachte grote handdoeken, een skybar met prachtig “instagrammable” uitzicht over de stad en een uitgebreid bar assortiment. Niet aan waterverbruik, CO2-uitstoot of energieverbruik.

Nu we te kampen hebben met een klimaatcrisis en ESG hoger op de agenda komt te staan, is de vraag hoe hotels de klantervaring en winstgevendheid kunnen behouden en tegelijkertijd hun impact op het milieu kunnen minimaliseren.

De CO2-uitstoot van een hotel is onder te verdelen in twee categorieën, namelijk: operationele en materiaalgebonden emissies (embodied carbon) – gedefinieerd als ‘de emissies gerelateerd aan energiegebruik door gebruik van het gebouw’, en ‘de emissies gerelateerd aan materialen en (bouw)processen’.

De grootste energieverbruiker in een hotel is meestal verwarming en/of koeling, op de voet gevolgd door warmwatervoorzieningen. Ondanks de gedeeltelijke controle die hotelgasten hebben over de thermostaatinstellingen, komt het geregeld voor dat ramen open blijven staan terwijl verwarmings- en koelsystemen in werking zijn, hetgeen resulteert in onnodige energieverspilling. Daarnaast draaien de wasmachines, drogers en vaatwassers constant om alles spic en span te houden – van het tafellinnen tot het beddengoed, handdoeken, personeelskleding enzovoorts.

De meest kosteneffectieve en misschien wel de meest eenvoudige manier om de operationele CO2-uitstoot te verminderen, is het hotelbeheer anders in te richten. Dit loopt uiteen van de manier waarop kamers worden geboekt tot het moment waarop ze worden verwarmd en gekoeld. Dit zou je kunnen oplossing door gebruik te maken van intelligente (kamer)sensoren of – indien mogelijk – de hotelkamers zo te ontwerpen dat energieverspilling tegen wordt gegaan. Ook loont het om over te stappen van fossiele brandstoffen naar CO2-neutrale technologieën, zoals grondwarmtepompen, warmte/koude opslagsystemen, welke het energieverbruik aanzienlijk kunnen verminderen. Een voorbeeld hiervan is The Albus Amsterdam – het eerste CO2-neutrale hotel in Europa.

De eerste stap bij het beoordelen van de hotelprestaties en de mate waarin verbeteringen moeten worden aangebracht, is het bepalen van de operationele CO2-uitstoot. Dit doet u door inzichtelijk te maken waar het meeste energie verbruikt wordt. De meest geschikte methode hiervoor is een CRREM-analyse (Carbon Risk Real Estate Monitor). Dit biedt inzicht in het basisverbruik en de toekomstige CO2-uitstoot aan de hand van de jaarlijks gemeten energiegegevens. Zo voorkomt u dat hotels ‘stranden’ doordat ze niet meer voldoen aan toekomstige energie efficiënte standaarden.

De operationele emissies zijn slechts een deel van de uitstoot. Bij de bouw of herontwikkeling van hotels wordt erin elke fase – van het bewerken en de productie van bouwmaterialen, transport, installatie tot sloop en oogst ­– CO2 uitgestoten. Vaak zijn materiaalgebonden emissies goed voor 70% van de totale levenscyclusemissies van een gebouw.

Hoewel de dynamiek tussen operationele en materiaalgebonden emissies complex is, moet men, om hotels CO2-neutraal te maken, rekening houden met de emissies gedurende de hele levenscyclus. Zo kunnen beslissingen die in een vroeg stadium genomen worden van grote invloed zijn op het hotelbeheer en de CO2-uitstootreductie. Te beginnen met het nauwkeurig beoordelen van het hotelontwerp en technisch Programma van Eisen (PvE), het in kaart brengen van prestatiecriteria, materiaalgebruik, afvalbeheer en het gebruik van lokale materialen waar weinig of geen koolstofuitstoot aan te pas komt.

In de praktijk zien we dat hoteliers innovatieve oplossingen aandragen, bijvoorbeeld hotelgasten de mogelijkheid bieden om hun CO2-uitstoot te compenseren of mensen bewust te maken van hun handdoekgebruik zodat de zachte grote handdoeken niet elke dag opnieuw gewassen hoeven te worden. Bovendien heeft Booking.com de Duurzaam Reizen-badge in het leven geroepen – het eerste wereldwijde, betrouwbare duurzaamheidswaarmerk waardoor reizigers goed geïnformeerde, duurzame keuzes maken.

De hotelsector staat aan de vooravond van een flinke verduurzamingsopgave, zoals beschreven in ons recente hotelrapport. De crux zit hem niet enkel in de ‘stenen’ maar ook in de duurzame bedrijfsvoering. Wij reiken opdrachtgevers de hand door het bieden van CRREM-analyses, als onderdeel van een ESG Due Diligence. Zo zorgen wij er samen met onze opdrachtgevers voor dat steeds meer hotels voldoen aan toekomstige energie efficiënte standaarden. Laten we er samen voor zorgen dat het niet enkel blijft bij een trend, maar de norm wordt!


Deel dit bericht


Andere berichten op Vastgoednieuws.nl